Genius aulad


Followers

Saturday, January 25, 2014

Bercuti ke Bukit Tinggi (Berjaya Hills) : Tempat Menarik dan Aktiviti

Masih belum habis lagi trip percutian kami kali ni. Sejurus sahaja kami dari Temerloh, kami ke Bukit Tinggi, Pahang yang tidak beberapa jauh dari KL ni. Selain dapat menikmati udaranya yang sejuk dan nyaman boleh juga menikmati keindahan tempat peranginan yang sering mendapat tempat di kalangan pelancong serta penduduk setempat. 



Banyak tempat-tempat menarik di Bukit Tinggi, Berjaya Hill ni seperti Colmar Tropicale, Japanese Village, Rabbit Park/Horse Trails dan Sports Complex. Tiket yang dikena untuk masuk ke sini adalah sebanyak RM12 (dewasa). 


Kawasan kat sini agak luas jugak la, boleh sesat kalau tak ikut betul-betul signboard yang disediakan. Maklum la, kali pertama jugak datang ke sini..:). 

So, antara tempat menarik yang kami pergi ialah:

Colmar Tropicale - Berjaya Hills.

Colmar Tropicale adalah tempat yang wajib pergi jika ke Berjaya Hill, Bukit Tinggi ni. Dari pemandangan di jalan raya bawah bukit sudah nampak bangunan-bagunannya yang sangat unik, menyebabkan kami begitu teruja untuk ke sini. 

Bangunan dan suasana di sini adalah bertemakan Perancis (French Theme). Ianya seakan-akan sebuah perkampungan Perancis pada pertengahan abad yang dulu. Reka bentuk bangunan yang dibina cukup untuk menggambarkan budaya pada zaman kegemilangan Perancis yang penuh dengan suasana romantis. 

Aduh...Syoknya..So, tak heran la tempat ni sesuai sebagai tempat untuk bercuti dan berbulan madu. Bercuti di sini seakan-akan berada di Perancis, seronok sangat..:) 



Suasana di sini, bertambah cantik pada waktu malam apabila setiap bangunan ada kilauan cahaya lampu yang dipasang. 


Bergambar kenagan di sini sememangnya sudah menjadi aktiviti wajib bila ke sini. Ianya boleh dijadikan potrait kenangan yang sangat indah. Kami juga tidak melepaskan peluang untuk bergambarkan latar belakang yang yang cantik :-)










Di sini juga terdapat sebuah tasik yang sangat cantik. Ianya seakan-akan dibina di bawah bukit yang menjadi taman permainan kepada beberapa ekor angsa. Di sini kami juga dapat melihat angsa (swan) berenang  dan terapung di atas permukaan air.




Selain dapat bergambar berlatar belakang persekitaran dan bangunan yang sangat cantik, di sini juga kami sempat menyaksikan persembahan pelbagai jenis tarian terutamanya tarian Perancis (The Art Dancer). Masa persembahan adalah seperti dalam gambar ni.




Le Poulet Roti Restaurant.

Setelah penat bergambar, perut pun dah berbunyi, kami makan di Le Poulet Roti Restaurant. Terdapat banyak lagi restaurant lain di sini, tapi kami tertarik dengan restaurant ni. Boleh tahan..Harga pun standard la. Makan ala-ala menu Perancis jugak la ni ek...


Pilihan menu kami ialah Half Blackpapper Chicken Roast with Sauce, Butter Rice, Whipped Potato, Cake (lupa kek apa) dan untuk minuman pula ialah Apple Juice dan Manggo Juice. Ermm....





So, apa yang bestnya sewaktu kami tengah layan lunch, ada perhibur yang bermain alat muzik mendendangkan lagu-lagu bernada ala Perancis. Hebat betul dorang ni, dorang boleh menyanyi lagu dalam pelbagai bahasa (multi language) dari meja ke meja. Pelanggan boleh dikatakan terhibur sambil menikmati hidangan.  

Pelancong yang datang ke sini antaranya dari China, Korea, Thailand dan sebagainya. Pelancong 'mat saleh dan minah salleh' tak usah cakap la memang ramai. Mereka semuanya terhibur sambil menikmati hidangan mereka. 


Time ni dorang datang ke meja kami sambil nyanyikan lagu twinkle-twinkle little star untuk Afif. Afifkan budak lagi, so pandai la dorang ni cari lagu yang sesuai. Tapi, malangnya Afif tak beri reaksi positif pun, buat tak endah je, syok bermain dengan kereta mainan dia. Hadoiii.....



Sesudah makan kami sambung jalan-jalan di kawasan ni. Tertarik dengan telatah Afif bila dia dilepaskan untuk berjalan sendiri. Seronok dia ke sana ke mari. Macam pengembara kecil..;) 





Japanese Village

Japanese Village (Perkampungan Jepun) adalah sebuah taman landskap yang berkonsep Japanese Theme di atas bukit di Berjaya Hills, Bukit Tinggi ni. Berkunjung ke sini, pengunjung boleh ke Japanese Tea House (Rumah Teh Jepun), Botanical Garden (Taman Botani), Tatami Spa, Ume Tatami Suite dan juga Ryo Zan Tei Restaurant. 



Selain daripada itu, di sini juga terdapat kolam-kolam berbatu, kolam ikan koi, taman bunga dan juga rumah teh Jepun yang selalunya mengendalikan majlis teh tradisional. Rumah Teh Jepun ni juga adalah satu-satunya yang pertama di dunia dalam Hutan Tropika ni.





Kawasan kat sini sejuk dan nyaman kerana ianya dikelilingi dengan hutan yang subur. Di sini juga terkenal sebagai tempat strategik untuk memerhati pelbagai spesis burung dan amat sesuai bagi pencinta-pencinta alam semulajadi terutamanya 'nature photographer'.





Di Japanese Tea Culture, pengunjung berpeluang untuk bergambar dengan berpakaian tradisional Jepun dengan kadar bayaran RM20 (seorang).




Kat sini juga terdapat sebuah Kedai Cendramata Jepun (Japanese Gift Shop). Di sini boleh beli minuman ringan tetapi harganya, alamak..mahal sangat...huhu..biasa la tempat-tempat macam ni kan. 

Apa pun kat sini juga boleh membeli souvenir seperti fridge magnet, key-chain dan sebagainya. Tapi, Fridge magnet yang Ida beli ni kira murah juga, RM9.90 je (3 pcs).



Rabbit Park/Horse Trails

Taman Arnab adalah sebuah taman yang yang menempatkan arnab, rusa, dan juga keldai. Di sini terdapat sebuah Cabana Cafe, tempat menembak (target shooting) dan juga denai kuda (Horse Trails). 


Antara aktiviti yang menarik di sini ialah melihat dan bermain dengan arnab dan rusa yang bebas berlari ke sana-ke mari serta boleh juga menunggang keldai (Donkey Ride). Seronok dapat bermain dengan arnab dan rusa yang sangat jinak berkeliaran di situ.  





Untuk masuk ke sini hendaklah membeli tiket RM3 (seorang) di kaunter pembelian tiket berhampiran cafe. 



Di penjuru cafe ini juga terdapat sebuah mini playground. So, boleh la kalau anak-anak nak bermain di sini. 


Ok la..itu sahaja berkenaan percutian kami ke Bukit Tinggi. Dah penat bercerita ni, rasanya sampai esok pun tak habis kalau duk bercerita pasal bercuti ke Bukit Tinggi ni. Walau apa pun, ianya sebuah percutian yang cukup menarik dan tidak boleh dilupakan...=) 





41 comments:

  1. seronoknyee tb pon xsmpi lg..tp insya llah sampai ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah sampai la tu TB, best datang sini=)

      Delete
  2. salam:) awak overnite tak kat situ? if yes? kat mne ye? affordable tak:) thankyou.

    ReplyDelete

  3. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.



    ReplyDelete
  4. Salam kak..nk tanye. Berapa bajet akk utk percutian ni? N berapa lama akak stay sane?

    ReplyDelete
    Replies
    1. slm...akak x bermalam pn kat sana..pergi pagi, petang terus balik..pasal bajet tu tak pasti sgt..tp x byk mane pn..sbb x stay kat hotel pn..

      Delete
  5. Salam akk nk tny, show tu kt bangunan mana ye ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. slm..show tu kat tgh2 bgunan Colmar Tropicale..

      Delete
  6. Seronok nya. Saya belum pernah sampai sini.

    ReplyDelete
  7. Tak pernah sampai Bukit tinggi nie..padahal dekat je dari KL..wiken depan la pergi..kene cepat2..nnt terberanak susah pulak..

    ReplyDelete
  8. salam dear..
    wow.. thank u for updating tempat bercuti ni.. excited nak pergi juga.. tunggu cuti sekolah ni lah ^_^

    ReplyDelete
  9. oo ye.. nanti Ida bgtau cara nak letak iklan banner tu ye..my eMail embrazeme@gmail.com terimakasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf...ini tentang nk letak banner iklan apa yer??

      Delete
  10. nk tny.. nk masuk japanese village pn kne bayar ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa kami ke sana dulu, xkne bayar pn..melainkan klu nk bergambar dgn pakaian jepun tu..

      Delete
  11. hello :)

    well, i cant speak malay, but i wish you would like to help.

    I plan to go to KL about April 2015, i know still so far for the date. But my intention to go to KL is to go to Bukittinggi (french village), but i still hard to find how to go there.

    could you please tell me, how can i reach there by MRT, Rapid, or bus ?? and could you advise me, where the best place to stay in KL (near with transportation and easy to reach).

    oyah, im backpaker, please kindly to reply me. thank you so much

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai.. megan indah, if you need personal driver@cap, pls don't hesitate to wssp me 017-3712766

      Delete
  12. Salam sis.... seronok nye dpt bercuti kat ctu... kat sana tu tempat mkn @ restaurant mana yg paling bagus & harga berpatutan ye sis?? Sy x pernah pegi sana...teringin nak holiday kat sana...

    ReplyDelete
  13. Salam kak. Saya bercadang untuk ke sane. Tapi cadangnya nak bawa makanan sekali. Ada x tempat untuk berpicnic di sane?

    ReplyDelete
  14. Salam kak. Saya bercadang untuk ke sane. Tapi cadangnya nak bawa makanan sekali. Ada x tempat untuk berpicnic di sane?

    ReplyDelete
  15. assalamualaikum....

    salam buat tuan puan semua
    nak tumpang promote bagi tuan puan yang hendak melancong kat padang dan bukittinggi, kami dari 7lines holiday siap nak bantu tuan puan
    kami sediakan transport, hotel, dan pakej tour.
    insyaallah tuan/puan akan puas hati dengan layanan kami
    contact person : firman
    whats app : +62 823 90 797 959
    email : firman_7linesholiday@yahoo.com / 7lines.holiday@gmail.com

    ReplyDelete
  16. Megah Indah,
    Let me answer your questions. Regarding the transportation to get to Bukit Tinggi, you may make a reservation for a shuttle service from this website - Colmar Tropicale - http://www.colmartropicale.com.my/services.php..whereas for your accommodation, you may choose any of the hotel or hostel that available around Bukit Bintang area as it is nearby the Berjaya Times where you will be getting on for the shuttle service. There are also lots of public transportation available around Bukit Bintang area. I hope you will enjoy your stay in Kuala Lumpur.

    ReplyDelete
  17. bestnya... nak masuk kat japanese house tu...:)

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum kepada semua Percutian ke Bukittinggi Padang Saya Mukhlis Tourist Guide Kat Bukittinggi Padang,
    Bukittinggi Merupakan Destinasi Percutian Yang menarik untuk dikunjungi selain View yg cantik, makan sedap dan tempat Shopping Embroidery banyak pilihan dan penduduknya Muslim senang untuk cari makan
    Saya Mukhlis Driver cum Guide kat Bukittinggi bagi Tuan, Puan, abg,Akk yg nak datang Bukittinggi tapi belum ade contact untuk uruskan kat Bukittinggi insyallah saya boleh bantu uruskan sebaik mungkin sesuai dgn apa yg di minta. Dan bagi yang nak sewa Transportasi Kereta Innova, Van Pregio,Bas ,Bukittinggi bandar kecil sejuk makan sedap, tempat Shopping kain sulam banyak dari yg murah, menengah, Quality dan bagus buat bisness jual balik maupun nak pakai sendiri. Sila datang Bukittinggi nanti saya akan bw kat home industry kain sulam baik yg nak beli sehelai atau pun borong. Saya utamakan Quality bukan Quantity sila call Whatsapp +628197513210 or +6281268422608 untuk buat tempahan
    Dan saya Mukhlis Budget Tours Bukittinggi Padang Tidak mengatas namakan Travel Agent Manapun untuk Promote saya punya khidmad, 
    Dan saya ucapkan banyak terima kasih pada Blog ini atas share Percutian dengan adanya blog ni boleh berbagi Informasi dan khidmat

    Wassalam 
    Mukhlis Budget Tours Bukittinggi Padang

    ReplyDelete
  19. salam puan / tuan
    mohon maaf kami numpang promotion
    kami salah satu agency pelancongan bernama PT.RISFY HIDAYAH WISATA.yang sudah mempunyai legalitas.berada kat bukittinggi padang west sumatera indonesia.
    menawarkan belbagai pakej pelancongan bukittinggi - padang tour,medan tour.padang island's tour.
    untuk information sila hubungi kami di talian
    phone / whatsapp : +6282169960060.(edward ardy)
    atau sila tengok di www.risfyhidayahgroup.blogspot.com
    inshaallah
    kepuasan pelanggan tujuan utama kami

    wassallam
    pt.risfy hidayah wisata


    (edward ardy)

    ReplyDelete
  20. salam....
    maaf tuan/puan saya nak share sikit di blog ini
    saya agency pelancongan di bandung, menyediakan transpot untuk city tour bandung,.ada juga pakej hotel dan transpot untuk 3malam 4hari dengan harga yang cukup berbaloi,service yang baik.
    yang berminat bole contact


    wahtsap +6287821719271
    facebook brek.yahya19@gmail.com.

    ReplyDelete
  21. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  22. tiket tu entrance utk both colmar and japanese kan?

    ReplyDelete
  23. Assalam sis..
    Rm12 tu untuk semua tempat yang sis tulis tu ke?

    ReplyDelete
  24. Salam pada Admin

    Mohon maaf saya iklan sikit di blog ini. Kami dari PT. MENARA HOLIDAY menawarkan pakej Percutian Bukittinggi – Padang. Banyak tempat-tempat indah yang dapat kita lawati. Sekiranya tuan dan puan ada rancangan untuk datang kesini, sila coba perkhidmatan dari kami, karna dalam perjalanan tuan dan puan kami siapkan juga insurance untuk memberi kenyamanan dalam perjalanan tuan dan puan. Untuk info tempat-tempat lawatan dan haraga pakej sila contack kami
    Whatsapp : +6285658236999
    Email : menaraholiday88@gmail.com
    Facebook : https://www.facebook.com/menara.holiday.9 ( Menara Holiday )

    Insya allah kami akan memberikan pelayanan yang memuaskan dengan harga yang berbaloi.
    Jom datang Bukittinggi – Padang

    Trims
    Wassalam

    PT. Menara Holiday

    ReplyDelete
  25. assalaammualaikum,izin buat promosi,
    saya dari PT.JEJAK WISATA TOUR AND TRAVEL,menawarkan beberapa pakej tour PADANG-BUKITTINGGI dengan harga yg berpatutan.
    untuk informasi lebih lanjut tuan dan puan boleh hubungi kami di talian
    call/whatsapp :+62812 6000 4455
    office :+62752 33543
    email :kevin.rafa@ymail.com
    email :bari.jejakbali@yahoo.com

    ReplyDelete
  26. assalammualaikum,izin buat promosi,
    saya dari PT.PESONA JEJAK WISATA T&T,menawarkan beberapa pakej tour PADANG-BUKITTINGGI dengan harga berpatutan,
    untuk informasi lanjut tuan dan puan boleh hubungi kami di talian
    call/whatsapp : +62 812 6000 4455
    office : +62 752 33543
    email : kevin.rafa@ymail.com
    email : bari.jejakbali@yahoo.com

    kepuasan anda adalah keutamaan buat kami

    ReplyDelete
  27. Salam...
    Perkenalkan saya Ari dari lombok_trip Tour & Transport agent pariwisata di lombok.
    kami menyediakan jasa pariwisata di lombok (Pakej tour & Sewa Kereta).
    Untuk informasi/tanya-tanya tentang Lombok Gratis,
    bisa hubungi saya di Whatss +62 87852953230
    IG Lombok_trip

    ReplyDelete
  28. rasanya kena singgah jugak walaupun sekali

    ReplyDelete
  29. Ia luar biasa apabila saya fikir semuanya telah selesai dengan saya, nama saya susan garcia, dari phillipine, Mrs. Karina Rolanda datang untuk menyelamatkan saya hidup saya. Saya sangat terhutang budi kepada orang-orang yang saya meminjam dari geng memerangi saya dan kemudian menangkap saya akibat hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan masa tangguh diberikan kepada saya apabila saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan membuat wang untuk membayar semua hutang yang saya terima jadi saya diberitahu bahawa ada pemberi pinjaman sah secara online jadi saya harus mencari melalui blog yang saya ditipu sebelum tetapi apabila saya menemui SYARIKAT KARINA ROLAND LOAN, Tuhan mengarahkan saya untuk iklannya di blog kerana tarikan saya untuk itu benar-benar satu keajaiban mungkin kerana Tuhan telah melihat bahawa saya mempunyai banyak penderitaan itulah sebabnya dia mengarahkan saya kepadanya. Oleh itu saya memohon dengan penuh semangat selepas beberapa jam pinjaman saya diluluskan oleh Lembaga dan dalam masa 24 jam saya telah dikreditkan dengan jumlah yang tepat yang saya maksudkan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Pinjaman Peribadi ketika saya bercakap dengan anda sekarang saya boleh jelaskan semua hutang saya dan sekarang saya mempunyai supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya makan atau mengambil pembiayaan, apa jua keputusan saya tidak mempunyai urusan dengan Polis, saya kini wanita yang bebas. Anda ingin mengalami kemerdekaan kewangan seperti saya, sila hubungi Ibu menerusi e-mel syarikat: (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp +15857083478 Anda tidak boleh membahaskan fakta bahawa dalam kesulitan dunia ini anda memerlukan seseorang untuk membantu anda mengatasi kewangan perolehan dalam hidup dalam satu cara atau lain, jadi saya memberi anda mandat untuk mencuba dan menghubungi Puan Karina Roland di alamat di atas supaya anda dapat mengatasi kemelesetan kewangan dalam hidup anda. Anda boleh menghubungi saya melalui e-mel berikut: (garciasusan113@gmail.com)) Sentiasa menjadi positif dengan Puan KARINA ROLAND dia akan melihat anda melalui semua cabaran kewangan anda dan kemudian memberikan anda pandangan kewangan dan kebebasan baru untuk mengatasi semua kebimbangan anda.

    ReplyDelete

NOTE:

Terima kasih kerana sudi singgah dan tinggalkan komen. Harap apajua kandungan dalam blog ini dapat memberi manfaat kepada pembaca semua. Happy reading, happy blogging!! Terima kasih...=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...